IN THE FEDERAL COURT OF MALAYSIA AT PUTRAJAYA
(APPELLATE JURISDICTION)
CIVIL APPEAL NO: 02(f)-61-08/2018(W)

BETWEEN
1. MKINI DOTCOM SDN BHD
2. LEE WENG KEAT
3. WONG TECK CHI
4. VICTOR TM TAN ... APPELLANTS
AND

RAUB AUSTRALIAN GOLD MINING SDN BHD
. RESPONDENT

(IN THE COURT OF APPEAL MALAYSIA
(APPELLATE JURISDICTION)
CIVIL APPEAL NO: W-02(NCVC)(W)-1073-06/2016

BETWEEN

RAUB AUSTRALIAN GOLD MINING SDN BHD
APPELLANT

AND
1. MKINI DOTCOM SDN BHD
2. LEE WENG KEAT

3. WONG TECK CHI
4. VICTOR TM TAN ... RESPONDENTS



In the High Court of Malaya at Kuala Lumpur
Civil Suit No: 23NCVC-108-09/2012

Between
Raub Australian Gold Mining Sdn Bhd ...  Plaintiff
And
1. Mkini Dotcom Sdn Bhd
2. Lee Weng Keat
3. Wong Teck Chi
4. Victor TM Tan ... Defendants)
CORAM:

VERNON ONG LAM KIAT FCJ
ABDUL RAHMAN BIN SEBLI, FCJ
ZALEHA BINTI YUSOF, FCJ
HASNAH BINTI DATO’ MOHAMED HASHIM, FCJ
HARMINDAR SINGH DHALIWAL, FCJ



SUMMARY OF MINORITY JUDGMENT

[1] This appeal raises issues concerning certain important aspects of
the law of defamation. The nucleus of the arguments advanced in the
appeal concern the defence of reportage in the context of qualified
privilege and the Reynolds defence of responsible journalism (see
Reynolds v Times Newspaper Ltd and Others [2001] 2 AC 127). Also in issue
is the role of the media in invoking freedom of expression in advancing
the weighty interest of the public’s “right to know” and especially, in
this context, the extent to which the media ought to be allowed to

provide such information to the general public.

[2] This appeal arises from the reversal by the Court of Appeal on 11
January 2018 of the decision of the High Court at Kuala Lumpur
delivered on 10 June 2016. After a full trial, the High Court had
dismissed the respondent's claim for defamation and malicious
falsehood inrelation to the publication of three articles and two videos by
the appellants. The articles and videos pertain to news reports of the
gold-mining activities of the respondent and the risk to the health, well-
being and safety of the neighbouring Bukit Koman community as a

whole.



[3] This appeal was then filed pursuant to the granting of leave of the

following questions:

“l.  Whether reportage is in law a separate defence from qualified
privilege or the Reynolds defence of responsible journalism and whether it

IS to be treated as being mutually exclusive?

2. Whether the defence of reportage being an off-shoot of the Reynolds
defence of responsible journalism needs to be pleaded separately from the

plea of responsible journalism itself?

3. Whether a defendant is obliged to plead either reportage or

responsible journalism and not plead them in the alternative?

4, Whether the defence of reportage which is in law based on an on-
going matter of public concern is sufficiently pleaded if it is stated by the
defendant that the publications ‘were and still are matters of public interest

which the defendants were under a duty to publish’?

5. Whether the proper test to determine if the defence of reportage
succeeds is the test of adoption by the journalist of the publication as true
and not for the journalist to establish his neutrality by independent

verification?

6. In publishing video recordings of statements made by third parties in
a press conference, whether the mere publication of such videos could be
held to be an embellishment of the allegations or an embracing or adoption

of such statements as the truth by the news media?



7. Whether in an ongoing dispute, the impugned article or videos ought
to be considered together with previous and continuing publications of the
news media on the same subject matter of public concern in determining the

defence of reportage?

8. Whether it is proper to award general damages for loss of goodwill
and vindication of reputation to a plaintiff company that has independently

been subjected to a voluntary winding up by its creditors?

9. Whether loss of goodwill can be recovered as a component of

defamatory damages by a plaintiff company that has gone into insolvency?”

The Material Facts

[4] The plaintiff was a company involved in operating a gold mine located
in Bukit Koman, in the district of Raub, State of Pahang. Prior to the filing of
this appeal, and in fact during the hearing of the appeal in the Court of Appeal
itself, the plaintiff had been voluntarily wound-up and remains in liquidation
to this day. The 15t defendant (“Mkini”) is a company that owns and operates
an online news portal known as Malaysiakini on its website
at www.malaysiakini.com. The 2" defendant is the assistant news editor of
Malaysiakini. The 3 defendant is the senior journalist of Malaysiakini. The
4™ defendant was, at the material time, an intern at Malaysiakini and was

pursuing a degree in Bachelor of Arts in Journalism.



[5] The plaintiffs suit against the defendants was for defamation and
malicious falsehood in respect of three articles and two videos published by
the 15t defendant in 2012 on its malaysiakini portal. In essence, these articles
and videos alleged that the plaintiff had used cyanide in its gold mining
activities which had caused serious illness to the villagers and death of

wildlife and vegetation and environmental pollution in Bukit Koman.

[6] The plaintiff claimed that the articles and videos contained defamatory
material which were false and were published by the defendants maliciously
with intent to injure the plaintiffs reputation, trade and business. The
defendants, on the other hand, claimed that the words complained of or the
impugned statements in the said articles and videos were not defamatory in
nature of the plaintiff. The defendants principally relied on the defence of
gualified privilege and fair comment. As for the defence of qualified privilege
the defendants asserted in their arguments that they have exercised
responsible journalism and/or in accordance with the defence of reportage.
The defendants maintained that the said articles and videos were published
pertaining to matters or issues of public interest not just in Raub but of a

national scale.



[7] Atthe High Court, after a trial involving 15 witnesses, the learned trial
Judge found that the words complained of in all the three articles and the two
videos were defamatory of the plaintiff. The learned Judge also found that
although the articles and videos in question were defamatory, the defendants
had successfully raised or availed themselves to the defence of qualified
privilege which encompassed both the Reynolds privilege defence of

responsible journalism and the defence of reportage.

[8] The learned Judge found that the defendants had successfully made
out the defence of qualified privilege or more specifically the defence known
as the Reynolds privilege as propounded by the House of Lords in Reynolds
v Times Newspaper Ltd and Others [2001] 2 AC 127. The learned Judge
noted that the Reynolds privilege has two prerequisites before the
defendants can avail to it and they are firstly, that the publication concerned
a matter of public interest; and secondly, that responsible and fair steps had

been taken to gather, verify and publish the information.

[9] The learned Judge also went on to hold that the articles and videos
were published in a fair, disinterested and neutral way and that the
defendants did not adopt the allegations contained therein as their own.

There was also no evidence of malice on the part of the defendants. Since



malice was not proved, the claim for malicious falsehood cannot succeed. In

the event, the plaintiff's claim against all the defendants was dismissed.

[10] At the Court of Appeal, the issues for determination turned on the
defence of reportage and the defence of responsible journalism or qualified
privilege. The Court of Appeal affirmed the dismissal of the claim for malicious
falsehood but allowed the appeal against the dismissal on the claim for
defamation and awarded the appellant the sum of RM200,000.00 in general

damages.

[12] In essence, the Court of Appeal agreed with the High Court’s finding
that the subject matter of the articles and the videos was of public interest as
they concerned the health, well-being and safety of a community. The appeal
was allowed on the ground of a defect in the pleadings as well as the failure
on the part of the defendants to establish the defence of reportage and the

defence of responsible journalism or qualified privilege.

[13] Following from the leave questions and the arguments raised by the
parties, and at the risk of some oversimplification, the broad issues for our
consideration and determination are as follows. The first issue is whether
reportage is in law a separate defence from the Reynolds defence of

responsible journalism and whether it is mandatory for the two defences to

8



be pleaded separately. Allied to this issue is whether the two defences can

be pleaded in the alternative.

[14] The second issue is whether the defendants had, as a matter of law
and fact, made out a case of reportage and/or qualified privilege in the
Reynolds sense in respect of the articles and videos as affirmatively

determined by the High Court but overruled by the Court of Appeal.

[15] The third issue, which does not arise from the leave questions or from
the decision of the Court of Appeal, is whether the claim for defamation in
respect of the 2" Article and the 1% Video is actionable in view of the said
publication being found not defamatory as eventually determined by this
Court in Raub Australian Gold Mining Sdn Bhd (in creditors’ voluntary

liquidation) v Hue Shieh Lee [2019] 3 MLJ 720 (“Hue Shieh Lee”).

Third Issue: whether the articles and videos are actionable

[16] For convenience, the third issue ought to be dealt with at the outset.
In Hue Shih Lee's case, the plaintiff here filed an action against Hue Shih
Lee, who was the Vice Chairperson of the Pahang Ban Cyanide in Global

Mining Action Committee (“BCAC”) for libel and malicious falsehood in



respect of two (2) articles that appeared in malaysiakini.com (‘the First
Article") and freemalaysiatoday.com (‘the Second Article') websites. The
First Article there is the 2" Article sued upon in the present appeal. The First
Article contained a link to a video of a press conference given by several
individuals including Hue Shih Lee regarding the plaintiff. These articles
were found to be not defamatory of the plaintiff by the High Court which
decision was thereafter affirmed by the Court of Appeal and the Federal

Court.

[17] Now, the defendants here, in relying on Hue Shih Lee's case, assert
that in view of the findings of the Federal Court that the two (2) articles were
not defamatory of the plaintiff, this Court is therefore bound by the said
decision since the statements made by Hue Shih Lee are those produced in

the 2" Article and the 1 Video in the present appeal.

[18] Now, to recall, the High Court in the present case had held that the
articles and the videos in question were defamatory of the plaintiff. The
defendants did not appeal in respect of this part of the decision. The Court
of Appeal was only concerned with the defences raised by the defendants

and not with the question of whether the articles and videos were

10



defamatory. It must then follow, in my view, that the defendants had accepted
the decision of the High Court in this respect and cannot now reassert the

said issue in this Court.

[19] As defamation claims are sui generis, it is up to the parties to take their
own respective positions as to the conduct of the litigation even if the alleged
defamatory material is the same. It cannot be said that two different Courts
have arrived at two different conclusions on the same factual and legal issue
as the defendants in the instant case had effectively abandoned the issue
which they now wish to resurrect. Put simply, the Court is now not required
to decide on the issue as, because of the defendants’ election, the issue is
no longer before the Court. The position that obtains accords with the
adversarial tradition that underpins litigation in the common law world. In the
circumstances, the argument by the defendants in this respect, as

persuasive as it seems, cannot be sustained.

[20] It should however be clarified, lest it be misunderstood, that if the
guestion of whether the impugned articles and videos were defamatory was
a live issue, then the application of issue estoppel or estoppel per rem
judicatum may be relevant against the plaintiff/frespondent here. Since this

Court in Hue Shih Lee had ruled that the same articles were not defamatory

11



of the respondent here, it would have been legally untenable for this Court

to now say otherwise.

First Issue — the law on reportage and Reynolds privilege

[21] Let me come now to the first issue on the law. It has long been
recognized that on the grounds of public policy and convenience, the law
protects even false and defamatory statements which are made on an
occasion of privilege. The privilege is not absolute but qualified. So, where
privilege is abused in the case of express or actual malice in the publication,
the privilege fails (see Horrocks v Lowe [1975] AC 135). So, in essence,
where privilege is availed, the law may actually leave a person defamed with
his reputation in tatters and with no compensation. A person untrained in the
law may find this proposition of protecting untrue and defamatory
publications quite remarkable and discomforting as most professions have
duties to take reasonable care and would be accountable if they were found

to be negligent.

[22] Now, of course, the limiting factor in asserting privilege as a defence is
really the “occasions of privilege” which are determined mostly by case law.

The widely accepted formulation of determining an occasion of privilege is

12



where the person who makes the communication has an interest or a duty,
legal, social, or moral, to make it to the person to whom it is made, and the
person to whom it is so made had a corresponding interest or duty to receive

it.

[23] This reciprocity test, as it came to be called, did not work so well in the
case of mass publications such as those provided by the media. It was
considered that qualified privileged ought to be confined to private
communications as opposed to communications made to the whole world.
Hence, the media were largely unsuccessful in persuading the courts that
they had a duty to publish and the public had a duty to receive such
communications even on matters of legitimate public interest. The notable
exception is the case of publication of fair and accurate reports of

parliamentary and judicial proceedings.

[24] A seismic shift in judicial thinking then occurred at about the same time
through landmark decisions in Australia (Lange v Australian Broadcasting
Corporation [1997] 189 CLR 520), New Zealand (Lange v Atkinson [1998] 3
NZLR 424) and the United Kingdom (Reynolds v Times Newspaper Ltd
[2001] 2 AC 127(“Reynolds™)) although there was some divergence in the

approach to the defence of qualified privilege for mass communications. The

13



widest scope of protection for the media is probably that in Reynolds since
the protection was for “matters of serious public concern”. In Jameel v Wall
Street Journal Europe SPRL [2006] UKHL 44, [2006] 4 All ER 1279, [2007]
1 AC 359 (“Jameel”), Baroness Hale of the House of Lords described the
Reynolds defence as one that “springs from the general obligation of the
press, media and other publishers to communicate important information
upon matters of general public interest and the general right of the public to
receive such information”. She concluded: “In truth, it is a defence of

publication in the public interest.” (at p 685).

[25] Underpinning this shift in thinking was the appreciation that members
of the community in a modern plural democracy have a legitimate interest in
receiving information concerning matters of public interest or serious public
concern. Such matters would include the conduct of government and the
exercise of public functions as well as matters relevant to the safety, health
and well-being of ordinary citizens. The welfare of the community is best
served by protecting the free flow of information, ideas and vigorous

discussion initiated by the media and others of matters of public interest.

[26] Not unlike Australia, New Zealand and the United Kingdom, Malaysia

Is also a modern pluralistic democracy with fundamental human rights

14



guaranteed under the Federal Constitution. Freedom of speech is provided
under Article 10 of the Federal Constitution with restrictions to be provided
by laws against matters such as defamation. So, for the same reasons as
advanced in the three jurisdictions, and taken together with the constitutional
imperative for protection of freedom of expression, matters of public interest

are also deserving of protection in Malaysia.

[27] To this end, the courts in Malaysia have followed and accepted the
Reynolds defence. In the present case, the courts below applied the
Reynolds approach in coming to their decisions. Significantly, this Court in
Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd v Tony Pua Kiam Wee [2015] 6 MLJ
187 (“Tony Pua”), in applying the Reynolds privilege, went on to also hold
that the public interest defence should, by no means, be synonymous with
journalists or media publications and on the ground of public interest, there
was a sufficient basis for the defence to be extended to anyone who
publishes or discloses material of public interest in any medium to assist the
public to comprehend and make an informed decision on matters of public

interest that affect their lives.

[28] It must be observed at the outset that the Reynolds defence is not so

much about “occasions of privilege” in the traditional sense but rather of the

15



published material itself being privileged. As will become apparent in the
following discussion, the issue of malice does not arise as in the traditional
sense, as it is built into the multi-factorial test devised in Reynolds (see

Jameel at [46]).

[29] In Reynolds, a two-stage test was formulated by for determining
whether the Reynolds defence applied. The first stage involved determining
whether the subject matter of the publication was a matter of public interest.
The second stage was concerned with whether the steps taken to gather and

publish the information were responsible and fair.

[30] So what is a matter of public interest? It is admittedly a broad concept
but for the defence to bite, it must refer to matters involving public life and
the community, including important matters relating to the government and
the public administration, as opposed to matters which are purely personal

and private (see Reynolds, Court of Appeal, [2001] 2 AC 127 at 176).

[31] The second stage shifts to the question of whether the steps taken to
gather and publish the information were fair and reasonable. Lord Nicholls in
Reynolds sets out a list of ten non-exhaustive circumstances to determine if

the publisher has exercised responsible journalism although, as pointed out

16



earlier, the defence is not confined to the press. These factors were

necessary to provide the right balance between freedom of expression and

reputation. The ten factors are:

“1.

10.

The seriousness of the allegation. The more serious the charge, the more
the public is misinformed and the individual harmed, if the allegation is not

true;

The nature of the information, and the extent to which the subject matter is

a matter of public concern;

The source of the information. Some informants have no direct knowledge
of the events. Some have their own axes to grind, or are being paid for their

stories;
The steps taken to verify the information;

The status of the information. The allegation may have already been the

subject of an investigation which commands respect;
The urgency of the matter. News is often a perishable commodity

Whether comment was sought from the plaintiff. The plaintiff may have
information others do not possess or have not disclosed. An approach to the

plaintiff will not always be necessary;
Whether the article contained the gist of the plaintiff's side of the story;

The tone of the article. A newspaper can raise queries or call for an

investigation. It need not adopt allegations as statements of fact;

The circumstances of the publication, including the timing.”

17



[32] So, how should the ten factors be assessed by the courts? As Lord
Nicholls said in Reynolds, the list is not exhaustive but merely illustrative. A
balancing operation must be carried out and the weight to be given to any of
the factors will vary from case to case. They are certainly not ten hurdles or
tests to be negotiated in the sense that if any one of them is not met, the
defence fails. As Lord Hoffman said in Jameel, the indicia of ‘responsible
journalism’ were not mandatory obstacles to be overcome. The standard of
conduct required of a newspaper must be applied in a practical and flexible

manner having regard to practical realities (see Jameel at [56]).

[33] Now, another aspect of the defence of publication in the public interest,
which is relevant to the instant appeal, is the defence of reportage.
Reportage is really short-hand for neutral reporting of attributed allegations.
It is reminiscent of privilege accorded to fair and accurate reports of
parliamentary and court proceedings. The distinction between reportage and
the Reynold’s defence lies in whether the public interest is concerned with

the fact that the statement is made and not the truth of its contents.

[34] To complete the narrative on the law, it is also necessary to state that
the law in the United Kingdom has undergone further change. The defence

of publication on a matter of public interest is now a statutory defence

18



enacted in section 4 of the UK Defamation Act 2013. It replaces the common
law defence of Reynolds public interest privilege. The Explanatory Notes to
the UK Defamation Act 2013 suggest that this new section 4 is based on the
Reynolds case and the law which developed in subsequent cases. The
intention was to reflect the fact that the common law test contained both a
subjective element — what the defendant believed at the time — and an
objective element — whether the belief was a reasonable one for the

defendant to hold in all the circumstances.

[35] After the statutory defence came into effect on 1 January 2014, it may
be fair to say that the law in the United Kingdom has taken a significant swing
in focus in that the Reynolds defence of responsible journalism has now
shifted to a concept of reasonable belief that the publication is in the public
interest. The focus is now on what the defendant publisher believed at the
time rather than what a judge believes some weeks or months later with the
advantage of leisure and hindsight. This new shift in focus avoids the
inflexible and rather strict way in which the courts have regarded the
Reynolds test as some kind of checklist or hurdles for the defendants to
overcome which to a great extent discouraged investigative reporting.

Interpreted in this fashion, it is more than likely that this statutory defence of

19



public interest would be a less vigorous test for the media and, in the end, a
more attractive and appealing proposition all round. It is also significant that
the defence of reportage of an “accurate and impartial account of a dispute”
has now been statutorily confirmed. Notably, Australia has followed a similar
path by recently amending its Defamation Act 2005 to include a new public
interest defence in section 29A which was modelled on section 4 of the UK

Defamation Act 2013 but with some differences.

[36] Itis, of course, significant for us that the Reynolds defence is no longer
followed in the country of its origin. The two-stage test in the Reynolds
defence has been replaced by a different three requirements test as set out
in section 4 of the UK Defamation Act 2013. In this new test, the defendant
will have to firstly establish that the statement was on a matter of public
interest, secondly, that the defendant believed that publication of it was in
the public interest and thirdly, that such belief was reasonable. Considering
the facts and the evidence as adduced in the present case, and as will
become apparent from the discussion that follows, it is interesting to observe
that the defendants here would have had no difficulty in establishing the three

requirements under section 4 of the UK Defamation Act 2013.

20



[37] Be that as it may, none of the parties in the instant case had suggested
that we follow along the same path. Indeed, they could not do so without
formally inviting the Court and without putting forward full arguments as to
the direction in which our law should take with regard to the public interest
defence. Until that transpires in a future case, and given that the law of
defamation in this regard in the United Kingdom is likely to journey along a
slightly different path, we in Malaysia may have to persevere with the
Reynolds defence. As noted earlier, our position can always be reviewed in
a later suitable case with the assistance of full arguments and with fair notice
to the parties as well as having the benefit of the efficacy of defamation laws

in other common law jurisdictions.

[38] Having dealt with the law, it may be convenient at this juncture, to now
come to the first issue raised in the appeal which is whether reportage is in
law a separate defence from the Reynolds defence of responsible journalism
and whether it is mandatory for the two defences to be pleaded separately.
Allied to this issue is whether the two defences can be pleaded in the

alternative.

[39] Now, the High Court considered that reportage was a form of Reynolds

privilege and that there were two situations in which the Reynolds privilege

21



applies. The first is responsible journalism where the public interest in the
allegation that is reported lies in its contents. The second is reportage where
the public interest lies in the making of the allegation itself and not the
contents of the allegation. On the issue of whether the defendants have
specifically pleaded reportage, the High Court considered that pleading
qualified privilege in paragraphs 33 and 35 of the Defence was sufficient to

enable the defendants to prove reportage at the trial.

[40] The Court of Appeal, on the other hand, took the position that reportage
must be treated separately from responsible journalism. In other words, it
was a separate and distinct offence such that it must be specifically pleaded.
The Court of Appeal held that failure to so plead precluded the defendants

from relying on this defence as it will be prejudicial to the plaintiff.

[41] On this question, | would say at once, and with respect, that the Court
of Appeal was wrong both on the issue of substantive law and on the
requirements of pleading as was set out earlier. In my respectful view,
reportage is not a distinct and separate offence from responsible journalism
or qualified privilege generally. It is part of the Reynolds family of public
interest privilege or responsible journalism. It is not a defence sui generis as

underpinning both defences is the public policy of the duty to impart and

22



receive information as reflected in the leading cases on reportage such as
Jameel, Flood and Roberts and another v Gable and Others [2008] 2 WLR

129 (“Roberts”).

[42] This was essentially the thrust of Ward LJ’s observation in Roberts,

supra at [60]:

“‘Once reportage is seen as a defence of qualified privilege, its place in the
legal landscape is clear. It is, as was conceded in the Al-Fagih case [2002]
EMLR 215 a form of, or a special example of, Reynolds qualified privilege,
a special kind of responsible journalism but with distinctive features of its
own. It cannot be a defence sui generis because the Reynolds case [2001]
2 AC 127 is clear authority that whilst the categories of privilege are not
closed, the underlying rationale justifying the defence is the public policy
demand for there to be a duty to impart the information and an interest in
receiving it: see p 194 G. If the case for a generic qualified privilege for
political speech had to be rejected, so too the case for a generic qualified

privilege for reportage must be dismissed.”

[43] A similar view was expressed in Flood, where Lord Mance agreed that
the defence of public interest privilege involved a “spectrum” which he

described as follows at [158]:

“I agree in this connection with what | understand to be Lord Phillips PSC's

view that the defence of public interest privilege involves a spectrum. At one

23



end is pure reportage, where the mere fact of a statement is itself of, and is
reported as being of, public interest. Higher up is a case like the present,
where a greater or lesser degree of suspicion is reported and the press
cannot disclaim all responsibility for checking their sources as far as
practicable, but, provided the report is of real and unmistakably public
interest and is fairly presented, need not be in a position to produce primary

evidence of the information given by such sources.”

[44] In this context, the Court of Appeal may have unfortunately
misapprehended the obiter remark by Sedley LJ in Charman v Orion
Publishing Group Ltd and others [2008] 1 All ER 750 (“Charman”) where it
was observed that once a defendant had relied on the defence of reportage,
it makes it forensically problematical to fall upon an alternative defence of
responsible journalism and due to this difficulty, pleaders may need to decide
which it is to be: reportage or responsible journalism. That observation, it
must be said, was made in the context of “a bald retailing of libels” which

could not be regarded as reportage.

[45] In the circumstances, the adoption of the obiter remark by the Court of
Appeal was, with respect, regrettable as the Court failed to note that in
Charman, the approach taken by all the Judges was to deal first with the
defence of reportage before considering qualified privilege per se. Having
done so, their Lordships rejected the defence of reportage but upheld the

24



defence of Reynolds privilege on account of the publication being a piece of

responsible journalism.

[46] There was therefore no ruling, as the Court of Appeal appears to have
accepted, that both species of the defence cannot be run as alternative
defences. In fact, the case of Charman has been acknowledged as authority
for the proposition that where a defendant fails to maintain a neutral stance
and therefore loses the privilege of reportage, he/she may still be able to
avail of the Reynolds public interest defence more generally by proving
responsible journalism (see Clerk & Lindsell on Torts, 215 Edn., para 22-

154).

[47] In the instant case, it is noted that in paragraphs 33 and 35 of the
Statement of Defence, the defendants had pleaded qualified privilege by
making specific references to “responsible journalism” and of the matter
being of “public interest” with the defendants having a “duty to publish” the
ongoing story. The elements of “public interest” and “duty to impart” are
affirmed by Ward LJ’s underlying rationale in Roberts that the defence of
reportage is justified by “the public policy demand for there to be a duty to
impart the information and an interest in receiving it”. Any plaintiff, properly

advised by its legal advisors, could not have been left in any doubt that the

25



Reynolds defence of reportage was also being pleaded especially when the
terms “public interest privilege” or “responsible journalism” are used (see

also Datuk Harris Salleh v Datuk Yong Teck Lee & Anor [2017] 6 MLJ 133).

[48] It has never been the law of pleadings that the actual legal term be
used if the facts and circumstances warranting the defence are set out (see
Re Vandervell’s Trusts (No 2) [1974] EWCA Civ 7; [1974] Ch 269). In other
words, it is only necessary to plead the material facts and not the legal result.
The legal consequences permitted by the material facts can be presented in
argument. The principle of pleadings, it should be recalled, is to put the
opposing party on notice as to one’s case so as to promote fair and efficient
litigation. If there is any doubt, parties are at liberty to seek further and better

particulars.

[49] | do not think, in the circumstances, that it is open to the plaintiff to
claim surprise or prejudice on this pleading issue. In my considered view, the
High Court was quite right when it held that reportage had been sufficiently
pleaded. The High Court was also right to distinguish the case of Harry
Isaacs, supra as reportage there was never pleaded and argued in the trial

court but only sought to be raised at the appellate stage.

26



Second Issue: whether the defendants had, as a matter of law and fact,

made out a case of reportage and/or the Reynolds privilege.

[50] The final issue is whether the defendants had, as a matter of law and
fact, made out a case of reportage and/or qualified privilege in the Reynolds
sense in respect of the articles and videos as affirmatively determined by the

High Court but overruled by the Court of Appeal.

[51] In this respect, both the Courts below were in agreement, with regard
to the first element in proving the Reynolds defence, - that the publications
In question were on a matter of grave public concern and public interest. | do
not think there can be any doubt about this as the Court of Appeal had
provided cogent reasons as to why the publications were in the public

interest.

[52] Having determined that the impugned articles and videos concerned a
matter of public interest, the next stage would be to determine if the
publications were the upshot of responsible journalism and were therefore
protected under the defence of reportage or the general Reynolds privilege.
It may be convenient to take the articles and videos together. To recap, there

were three articles and two videos which were the subject matter of the

27



defamation action. The 15t Video was linked to the 2" Article and the 2™
Video was linked to the 3™ Article. The Articles and the Videos were

published on the 1%t defendant’s website www.malaysiakini.com.

[53] The 1% Article was titled “Villagers fear for their health over cyanide
pollution” and published on 19 March 2012. The 2" Article was titled “78
pct Bukit Koman folk have ‘cyanide-related’ ailments” and published on
21 June 2012. The 3" Article was titled “Raub folk to rally against
‘poisonous’ gold mine” and published on 2 August 2012. It was common
ground, as noted by the Courts below, that prior to the publication of these
Articles and Videos in 2012, there was already extensive coverage by
other news media such as Nanyang Siang Pau, The Star, Utusan
Malaysia, Sin Chew Daily and China Press on the issue of the gold
mining activities of the plaintiff using cyanide. The issue was also raised

in the Pahang Legislative Assembly.

[54] Infact, from 2006 onwards, further news emerged of the protests
on a national scale by the Bukit Koman residents against the use of
cyanide. There were also legal proceedings by way of a judicial review
up to 2012 to challenge the Environment Impact Assessment Report

pertaining to the mining of gold in Bukit Koman. A public interest group,

28



Ban Cyanide Action Committee ("BCAC"), was also formed by the
Bukit Koman residents to advocate against the use of cyanide by the

plaintiff in their mining activities.

[55] Coming now to the 1% Article, the findings of the learned High Court

Judge can be summarized as follows:

(a) Priorto the publication of the Articles and Videos, there was
already extensive media coverage of the gold mining activities
and the threat to the health of the Bukit Koman community and

that these were matters of public interest.

(b) The 1% Article was sourced from the news which had
appeared in the Sin Chew Daily and Nanyang Siang Pau websites

as confirmed by the editors of these two websites at the trial.

(c) The 1%t Article was also sourced from blogs which carried the

same news.

(d) The 1St Article merely reported the concern of the Bukit

Koman residents as to fears for their health and the suspicion that

29



air pollution is caused by the plaintiff's mining operation. It made
no allegation or criticism against the plaintiff. There was no
embellishment of the contents of Article 1 by the 1% and 2™

defendants.

(e) Verification of such news that was sought from Wong Kin
Hoong, the then Chairman of the Bukit Koman Anti-Cyanide
Committee prior to the publication of the 1% Article was sufficient
to constitute responsible journalism. This is because the 1%
Article isnot about the truth or otherwise of the contents therein but
areportonthe concern ofthe Bukit Koman residents regarding the
air pollution suspected to have been caused by the gold mining

activities.

Now, the Court of Appeal in respect of the 15 Article came to a different

conclusion. The Court took the view that there was no consideration of Lord

Nicholls’ ten points in Reynolds. Although there was some verification before

publication, the Court held that the verification sought with Wong Kin Hoong was

insufficient. The Court felt that as no attempts were made by the defendants to

try and contact other experts on the matter or to get a response from the plaintiff,

the defendants had failed to act fairly and responsibly.

30



[57] The Court also held that the tone of the 1% Article was extremely
accusatory and damaging to the plaintiff. As the information was not verified, the
defendants “cannot rely on the defence of responsible journalism since the
respondents (defendants) had failed to meet the relevant ten (10) points test as

propounded in Reynolds” (see para [40] of Court of Appeal Judgment).

[58] In respect of Articles 2 and 3 and the two Videos that accompanied them,
the High Court had found that the Articles were a reproduction of two press
conferences held on 21 June 2012 and 2 August 2012. The learned High Court
Judge accepted that the defence of reportage was available in respect of both
Articles and Videos as the public interest rested not in the truth of the contents

but on the fact that that they had been made.

[59] The Court of Appeal, on the other hand, apart from the pleading point as
discussed earlier, held that the defendants had failed to show that in the ongoing
dispute, they had reported the allegations in a fair, disinterested and neutral
manner without embracing, garnishing and embellishing the allegations. The
Court also observed that since the allegations were extremely serious and
damaging, attempts ought to have been made to contact independent bodies
such as the Department of Environment, the Department of Minerals and

Geoscience or the Ministry of Health prior to publication. The Court also noted

31



that the defendants should have contacted the plaintiff to get its side of the story
so as to maintain balanced reporting. The Court went on to hold that the

defendants were not entitled to avail themselves to the defence of reportage.

Analysis and Decision

[60] After careful consideration of the judgments of the Courts below and the
arguments of the parties, it is my respectful view that the decision of the Court of
Appeal cannot be sustained for a number of reasons. For convenience, | will
attempt to discuss the reasons under broad points and then relate them to the

impugned publications.

The Reynolds Ten Points

[61] | think the case law as | had set out earlier is without controversy. The
cases are replete with warnings that the ten points should not be treated as
compulsory requirements that will have to be met before a successful plea of
responsible journalism can be accepted. As mentioned earlier, they are not
“hurdles to be cleared” (per Lord Bingham in Jameel) but must be applied in a
practical and flexible manner having regard to practical realities (per Lord
Nicholls in Bonnick v Morris, supra). In Tony Pua’s case, supra, in speaking for

this Court, Azahar Mohd FCJ (now CJ Malaya) reiterated that the ten points were

32



explanatory only and served as guidelines with the weight to be given varying

from case to case.

[62] It was therefore unfortunate for the Court of Appeal to come to a finding at
para [40] of the Judgment that “the Respondents cannot rely on the defence of
responsible journalism since the Respondents had failed to meet the relevant
ten (10) points test as propounded in Reynolds.” This was further compounded
when the Court had earlier at para [37] accepted the plaintiff's criticism of the
High Court Judgment that “there was absolutely no consideration of Lord

Nicholls’ 10 tests...”

[63] A perusal of the High Court Judgment, however, shows that the learned
Judge was very much alive to the ten points and had considered it to be the
critical issue. The learned Judge however considered, quite correctly, that the
ten points were merely illustrative and a general guideline. So, it was erroneous

for the Court of Appeal to accept the plaintiff's arguments in this respect.

[64] Inthe end, and as alluded to earlier, the learned Judge considered that the
15t Article was merely reporting the concerns of the Bukit Koman residents and
their suspicion that the air pollution was caused by the plaintiff's gold mining

activities. The Court also observed that the 1% Article was not about the truth of

33



the contents but only the concerns of the residents there. The learned Judge

concluded that the defendants had satisfied the test of responsible journalism.

[65] Interestingly, although no arguments were put forward on this, given all the
circumstances, a clear argument on the defence of reportage could also have
been made out in respect of the 15 Article. It seemed to me, as the learned Judge
found, that the 1%t Article was only about the concerns of the residents and not
whether their suspicions were true. Reading the Article as a whole, there

certainly appeared to be no adoption or embellishment by the defendants.

[66] As apparent from the case law discussed earlier, a defendant publisher
could attempt to plead and prove both reportage and the general Reynolds
privilege. They are both “publications in the public interest” defences. However,
in view of the nature of the defences, in the sense that they are part of a spectrum
of the same defence, it is more convenient to establish reportage first although it
IS sometimes possible for a careful publisher to be able to establish both. Of

course, if he establishes reportage, that would be the end of the matter.

[67] In the present case, the litigants have chosen to focus, as did the learned
Judge, on the Reynolds privilege alone. Nevertheless, given that there was no
adoption or embellishment by the defendants of the allegations in question, the

finding of the High Court Judge of responsible journalism, as opposed to that of

34



the Court of Appeal, is unassailable. The Court of Appeal was therefore, with
respect, wrong to interfere with the finding of the High Court with respect to the

15t Article.

Verification

[68] Now, the Court of Appeal was most concerned with the lack of verification
of the allegations. The failure to verify was at the heart of the Court of Appeal’s
refusal to accord the defendants the protection of Reynolds privilege as well as
to some extent the defence of reportage. There were two aspects to this. The
first was the criticism by the Court of Appeal that no opportunity was given to the
plaintiff to respond. The second is that verification of the allegations should have

been sought from independent experts.

[69] With respect to the first aspect, there was a finding of fact by the High
Court that as far as the 3" Article was concerned, the 1 defendant did try to get
a response from the plaintiff's representative prior to the publication but he
declined comment. Further, by its solicitor's letter of 30 July 2012, the 1%
defendant had offered the plaintiff a right of reply which it undertook to publish
but the plaintiff did not respond and avail itself of the opportunity (see para [29]

of High Court Judgment).

35



[70] It appeared that the plaintiff had taken the position that it would not
comment on any of the stories in view of the judicial review application. It is
apposite to observe that had the plaintiff given their version of the events, the
defendants would have been obliged to publish the same. Even though seeking
the claimant’s version is not a requirement in all cases, failure to publish the
same if offered would count heavily against them and would almost certainly be

considered as irresponsible journalism.

[71] Now, the Court of Appeal had not adverted to any of these facts which
were found by the High Court. So, in my respectful view, it was plain that the
Court of Appeal’s decision in this context is unsustainable as it arises from a
misreading of the facts of the case and against a specific finding of fact by the
trial Court. In Jameel, supra, it was held that a publisher would be acting
reasonably when he had sought a comment but was ignored and thereafter
proceeded to publish its story. It was also held in similar vein in Charman, supra
at [91] that a unilateral libel reported disinterestedly will be equally protected. The

reportage doctrine is not confined to the reporting of reciprocal allegations.

[72] The next aspect was on the insistence by the Court of Appeal on
independent verification by experts. This was no doubt prompted by the plaintiff's

approach in dealing with the verification issue as if it was a requirement of

36



establishing the truth of the complaints. The plaintiff maintained that the
defendant was obliged to independently seek a scientific determination of the
truth of pollution and health hazards from experts such as the Ministries of
Health or Environment or the Geology Department. The Court of Appeal upheld
this plea and held that this was detrimental to the defendants’ case as no attempt

was made to contact such experts.

[73] With respect, this aspect of the Court of Appeal’s decision, as a matter
of law, is unsustainable in two respects. First, in cases of reportage, as long
as there is no adoption and the defendant has engaged in neutral reporting,
there is no requirement of verifying the truth of the allegations of an ongoing
dispute (see Roberts, supra at [53]; Flood, supra at [77]). As observed
earlier, unlike the general Reynolds defence, reportage is not about the truth
of the statement but only that the statement was made. The classic case of
reportage is that of a publication of two conceivably defamatory accounts by
opposing parties locked in a dispute. In such cases, no verification of the
truth of the allegations is required. Only an accurate and a balanced report
of the allegations is necessary. The only qualification is that the Reynolds
ten points have to be applied with the necessary adjustments in view of the

special nature of reportage.

37



[74] In the present case, the defendants had, in any case, sought
verification of the concerns of the residents from Wong Kin Hoong, who was
the Chairmen of the Bukit Koman Anti-Cyanide Committee, who confirmed
the fears of the residents. The defendants had also sought comments from
the plaintiff on several occasions which were not forthcoming. However, in
the 2" Article, there was a reference to the comment by a Federal Minister
and local Parliamentarian YB Ng Yen Yen that the gold mine was safe. There
was a further reference to the State Local Government, Environment and
Health Committee Chairperson Mr Hoh Khai Mun who told the State
Assembly that the water was cyanide-free while the toxic chemical’s
presence in the air is within limits. Considered as a whole, the only fair and
reasonable conclusion is that the impugned Articles and Videos were an

accurate, balanced and neutral account of the dispute.

[75] Secondly, if any verification exercise is required to establish that the
publisher or journalist has acted responsibly, it should not be burdensome or
time consuming such that the urgency of the story is lost. As news is a
perishable commodity as recognized in Reynolds, the urgency of a story is
a factor to be taken into account especially in respect of an on-going story of

public interest. It would unreasonable to expect a newspaper to undertake a

38



verification exercise with independent experts or engage its own experts

before publishing a developing story of daily interest.

[76] In the present case, the whole story about the fears arising from the
plaintiff's gold mining activities was already in the public consciousness. The
evidence disclosed that since 1996, there were at least 26 news articles from
various news media which reported the use of cyanide by the plaintiff. So, to
now impose a burden on the media to engage independent experts prior to
publication would not just be an onerous undertaking but also impractical as

the function of the media is to report the news as it unfolds.

[77] In this context, it is pertinent to recall what was stated earlier - “in
deciding whether or not the criterion of responsible journalism has been met,
the court should apply the standard of conduct expected of a journalist in a
practical and flexible manner” (see Jameel at [140]). Further, the Reynolds
ten points were not intended to present an onerous obstacle to the media in

the discharge of their functions (see Charman, at [66]).

[78] In my judgment, the Court of Appeal’s decision in rejecting the
Reynolds privilege and defence of reportage on the ground that independent
verification from experts should have been sought to verify the truth of the

Bukit Koman residents’ complaints before publishing the story was, with

39



respect, inimical to the spirit of the Reynolds ten points. It is worth repeating
that the ten points ought not to be treated as ten hurdles to be surmounted
failing which the defence will fail. In the circumstances, the Court of Appeal,
with respect, was wrong to interfere with the findings of the High Court with

respect to the 2" and 3" Articles together with the related Videos.

Tone and adoption of the Articles and Videos

[79] The Court of Appeal came to the view that the articles in question were
“not fair and neutral” with the defendants “garnishing and embellishing the
allegations” and that it was couched in a “sarcastic” or “in an accusatory and
damaging tone”. The Court then concluded that the defendants have

‘embraced and adopted” the complaints as the truth.

[80] However, upon a plain reading of the impugned Articles themselves
and the tone adopted therein, not even the most magnanimous exercise of
the imagination can justify the interpretation given by the Court of Appeal.
The Court probably fell into error by adopting the plaintiff's description and
interpretation of how the Articles were injurious to them. It is trite law that

allegedly defamatory words are to be objectively assessed and not through

40



the eyes of the complaining plaintiff or the meaning the plaintiff gives to the

words.

[81] In any case, as a matter of law, the tone of an impugned publication
(as per Reynolds Point No. 9) need not be “bland and arid” but that it could
be written “vigorously” (see Roberts, supra at [74]). A reportage defence is
not lost even if a defendant publisher takes a perceptible pleasure in
reporting the controversy or appears to sympathize with the case put forward
by one party. The reportage defence is only lost by embellishment by the

journalist adding his own comments to give truth to the story.

[82] The Court of Appeal, in arriving at its decision, also commented on the
iImpugned Articles asserting something sinister and also being biased
against the plaintiff. On this score, the trial Court had found no malice on the
part of the defendants. There appeared to be no reversal of this finding. In
any case, it is doubtful whether a sinister motive or malice is relevant in the
case of the defence of reportage (see Loutchansky v Times Newpapers Ltd
(Nos 2-5) [2002] QB 783 at [34]). So, with respect, the Court of Appeal’s

conclusion in this respect is unsustainable both in law and fact.

41



Conclusion

[83] For all the cumulative reasons mentioned in the analysis above, the
Court of Appeal plainly erred in its approach and in the reasons it gave for
differing from the trial Judge and in setting aside the High Court decision. In
my judgment, the High Court was entitled to come to the finding that in
respect of the 15t Article, responsible journalism had been established and in
respect of the 2" and 3™ Articles and the related Videos, the defendants
were entitled to avail themselves to the defence of reportage. The impugned
Articles and Videos, although damaging to the plaintiff, were on a matter of
great public concern, were balanced in content and tone, and critically, did

not assert the truth of the allegations reported.

[84] It is apposite to reflect that the High Court had a considerable
advantage of having heard all the evidence through various witnesses over
a period of time compared to the Court of Appeal which only had the benefit
of the cold print of the Appeal Records. In such a case, an appellate court
ought to only disagree with the trial judge’s assessment unless he/she has
misunderstood the evidence, taken into account irrelevant factors or failed to
take into account relevant factors or reached a conclusion no reasonable

judge would have reached (see Jameel, supra at [36]). The upshot in the

42



present case, based on the preceding analysis, is that there were really no

grounds for appellate intervention both in law and fact.

[85] As a parting rejoinder, it must be said, and this is beyond dispute, that
the press and the journalists play a crucial role in reporting matters of public
interest and matters of serious public concern. In its role as a watchdog for
the people, the awareness created by such media reports will by and large
lead to greater protection of society as a whole. In carrying out this duty, the
press may at times get the facts wrong. However, in matters of public
interest, so long as the press hold a reasonable belief that the publication is
in the public interest or that the publication is a fair, accurate and impartial
account of a dispute, the press and journalists are entitled to the protection

of the law.

[86] A more emphatic pronouncement in this respect was made by Lord

Nicholls in Reynolds which is worth repeating (supra at p 205):

“Further, it should always be remembered that journalists act without the
benefit of the clear light of hindsight. Matters which are obvious in retrospect
may have been far from clear in the heat of the moment. Above all, the court
should have particular regard to the importance of freedom of expression.

The press discharges vital functions as a bloodhound as well as a watchdog.

43



The court should be slow to conclude that a publication was not in the public
interest and, therefore, the public had no right to know, especially when the
information is in the field of political discussion. Any lingering doubts should

be resolved in favour of publication.”

[87] Applying the legal issues as adumbrated above to the established

facts, the leave questions as set out at the outset should be answered as

follows:
Question 1: No
Question 2: No
Question 3: No
Question 4: Yes
Question 5: Yes
Question 6: No
Question 7: Yes

Questions 8 and 9 need not be answered as they have become redundant

in view of the answers to Questions 1-7.

44



[88] My learned brother Vernon Ong Lam Kiat FCJ has read this judgment
in draft and has expressed agreement with it. In the result, the appeal is
allowed with costs to the appellants. The orders of the Court of Appeal are

hereby set aside and the orders of the High Court restored.

Dated: 02 July 2021

Signed
(HARMINDAR SINGH DHALIWAL)
Judge
Federal Court of Malaysia

Note: This Summary is prepared for the purpose of understanding the
Judgment only. In the event of any discrepancy, the Judgment itself

will form the authoritative text.

45



